jump to navigation

Ghibli Museum november 2, 2007

Posted by niijo in Tokyo.
trackback

Idag var jag på Ghibli Museum! Det var kul, själva muséet var inte så spännande men shoppen och framförallt kortfilmen som visades var toppen! Filmen är 15-minuters animerad magi av Hayao Miyazaki, en kortfilm som inte visas någon annan stans. Den innehöll mer eller mindre inget tal så den är fullt tillgänglig för alla oavsett ålder eller språk, en lika enkel som genial liten film! På muséet åt jag förresten en glass med smak ”white milk/waito miruku” och den smakade faktiskt som fryst mjölk. Med mig hem har jag ett Mononoke Hime-pussel, några pins och en T-shirt.

Efter middagen denna kväll har min värdfamilj och jag lekt lekar. Vi spelade kort, tävlade i konsten att plocka upp små saker med ätpinnar i lag (mitt lag vann och alla var imponerade av min skicklighet :o) samt tävlade i att knyta ett förkläde bakom sin egen rygg snabbast. Det var kul och är bra träning för 6-åriga Moe-chan som gör/ska göra inträdesprov till grundskolan, och där kan det tydligen dyka upp denna typen av utmaningar (!).

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

